Hello! Goodbye! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Angela Dijk - WaarBenJij.nu Hello! Goodbye! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Angela Dijk - WaarBenJij.nu

Hello! Goodbye!

Blijf op de hoogte en volg Angela

03 Oktober 2013 | Malawi, Lilongwe

Hier ben ik dan met een eerste stukje vanuit het verre Afrika. Wat een geweldig gevoel is het dat ik nu toch echt mijn droom aan het waar maken ben! Onwerkelijk voelt het eigenlijk ook nog wel, gezien ik anderhalve maand geleden pas de beslissing genomen heb om voor een jaar Nederland te verlaten en zodoende niet veel tijd heb gehad om aan het idee te wennen. Ik was druk met het regelen van alle administratieve zaken tot het opzeggen van mijn huisje en het leeghalen daarvan.

De laatste dagen voor vertrek bestond voornamelijk uit het afscheid nemen van vrienden en familie. Na alle afscheidsetentjes, -drankjes en -uitjes kwam afgelopen dan het uiteindelijke vertrek vanaf Schiphol. Na vele tranen en lieve woorden die werden toegesproken stapte ik dan uiteindelijk door de douane op weg naar het grote avontuur…Goodbye Nederland!

Zondagavond, 29-09-13, ging het vliegtuig de lucht in op weg naar de eerste stop in Nairobi. In het vliegtuig kwam ik meteen al in Afrikaanse sferen. Ik zat tussen een Afrikaanse vrouw en een zakenman uit Tanzania die mij meteen wat tips heeft gegeven. Altijd handig! De tweede vlucht gaf goed weer dat Malawi niet zo toeristisch is als andere landen in Afrika. Nog niet eens de helft van het vliegtuig was gevuld met passagiers.

Hallo Malawi!...Maandagochtend, 30 -09-13, kwam ik dan uiteindelijk aan op Lilongwe National Airport. Daar haalde Desiree mij op om vervolgens eerst gezellig samen te lunchen in het Kiboko Town Hotel, waar zij de manager van is. Enige tijd later maakte ik daar kennis met Marga, de eigenaresse van het Africa House, de lodge waar ik komend jaar kom te werken. Zij bracht mij met mijn hele hebben en houwe….je hebt toch wat nodig als je een jaar weg bent ;-)…naar mijn huisje. Deze staat op hetzelfde terrein als de lodge.

Toen de poort open ging leek het alsof ik binnenkwam in een klein paradijsje. Wat een luxe heeft dit terrein en zeker in vergelijking met hetgeen buiten de poort. Op het stuk grond waar ik verblijf bevindt zich de lodge (Africa House), bestaande uit tien kamers, restaurant + bar, lobby, relaxruimtes, keuken, kantoor etc. Daarnaast bevindt zich op het terrein nog een zwembad, een fitnessruimte, een huis met eigen tuin die wordt verhuurd, een huisje van één van de medewerkers, een verblijf voor medewerkers die hier regelmatig overnachten en het managers huis (waar ik komend jaar kom te wonen). Dit alles is omringd door de mooiste bloemen, planten en bomen. Het lijkt wel Landal Greenparks, maar dan in Afrika.
Na de rondleiding en een zeer warm welkom van alle medewerkers ben ik uitgeput mijn bedje ingedoken.

Dinsdagochtend, 01-10-13, werd ik verschrikt, door de wekker, wakker om vervolgens zeven uur ’s ochtends klaar te staan op het werk. Edvai, zal mij de komende tijd in gaan werken. Zij werkt al vanaf het begin af aan bij het Africa House en weet mij het meeste te leren. Na een aantal uur achter de computer en heeeeel veel nieuwe informatie mocht ik mee met de shopping. Iedere twee weken dient de voorraad van het Africa House weer op peil te worden gebracht. Nou dat heb ik geweten, want we hadden een laadbak vol en zelfs de achterbank werd volgeladen. Samen met Flair, de chef/kok, en de driver ben ik een halve dag op pad geweest, want je kunt hier natuurlijk niet alles in één supermarkt vinden.
Daarnaast moest ook de rekening van de tv betaald worden en dat gaat hier niet zomaar met een automatische incasso. Met een cheque heb ik de betaling voldaan en een uur later stapte ik eindelijk weer naar buiten…de gasten kunnen de komende drie maanden in ieder geval weer tv kijken.
Aan het einde van de werkdag zijn Desiree en ik in het centrum van de stad een hapje gaan eten. We hebben heerlijk bij gekletst en zijn weer op de hoogte van alle laatste ins en outs. Tja, als buufkes deden we niet anders… ;-)

De volgende dag ben ik de gehele dag ingewerkt op kantoor. Een hele dag op de lodge geeft niet echt het gevoel dat je in Malawi bent gezien al de luxe om je heen. Daarom besloot ik na werktijd de wijk te gaan verkennen…echter was er niet veel te zien, omdat alle kasten van huizen hier omringd zijn met hoge muren. Wel grappig was het feit dat ik onderweg tig keer ben begroet, want ik blijf hier toch de blanke buitenlander. Door alle indrukken van de afgelopen dagen ben ik maar vroeg m’n bedje ingedoken…

Eerste opvallendheden:
- Met het grootste gemak sjouwen ze hier van alles op het hoofd, manden vol…
- Langs de weg wordt er van alles verkocht, van planten, fruit, hout tot aan dode dieren.
- Kinderwagens zijn hier overbodig, want zij worden met een deken op de rug meegesjouwd.
- Wachtend voor het stoplicht vervolgd zich een rij met bedelaars langs de stilstaande auto’s 
- Diverse vuurtjes worden aangestoken langs de weg, o.a. voor afvalverbranding.
- Dat de blanken mij hier juist extra opvallen, gezien wij blanken nu eens in de minderheid zijn.
- Het lijkt alsof ik heel rijk ben, gezien de hoeveelheid briefjes in mijn portemonnee. Hij is nog nooit zo gevuld geweest. (Één dollar is 385 Malawian Kwacha en de briefjes zijn niet hoger dan 1000.)
- De Malawianen alles lopend doen (i.v.m. geldgebrek voor een fiets of auto). Je ziet ze werkelijk overal langs de weg lopen.
- Ze verkopen hier pindakaas! :-D

Voor de geïnteresseerden is hier mijn postadres:
Africa House Malawi
attn. Angela van Dijk
Private Bag 295
Lilongwe, Malawi

Lieve groetjes,
Angela

  • 03 Oktober 2013 - 21:33

    Merel:

    Hoi lieve afrikaanse Ange,

    Je bent echt meteen het Afrikaanse leven ingedoken. Geweldig. En gelijk starten met shoppen en naar de bank . . .Het is wel duidelijk dat je nu op stand leeft ;-P
    Ik ben heel benieuwd naar al je avonturen!
    Heel veel plezier en heel veel succes op je Afrikaanse Landalpark.
    Dikke Hollandse kus, Merel

  • 03 Oktober 2013 - 22:29

    Annemiek:

    Hey Afri!

    Leuk om te lezen joh! Goed te horen dat je t goed naar je zin hebt :)
    Wordt vast een top jaar!!!! Lekker van genieten!!

    xxx miek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angela

Actief sinds 02 Sept. 2013
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 7979

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2013 - 30 September 2014

Werken in Malawi

Landen bezocht: